02 Mei 2010

Anwar Ibrahim: alat utama program halus "Regime Change" Barat di Malaysia?



Setiap kali memikirkan tentang pergolakan yang berlaku dalam kancah politik tanahair mutakhir sejak lebih kurang sedekad yang lalu, kita tidak boleh tidak terpaksa mengaitkannya dengan percaturan halus kuasa-kuasa asing, khususnya kuasa Yahudi-Kristian Barat yang bersendikan Amerika Syarikat (AS), United Kingdom (UK) dan Zionis Israel serta kuasa-kuasa satelit mereka yang bertaburan seantero dunia.

Kini andaian itu nampaknya semakin menjadi kenyataan. Orang-orang di kedua-dua belah dinding pemisah politik negara, yakni parti yang memerintah dan pembangkang kian galak menceritakan tentang kononnya terdapat agen-agen sulit Zionis Israel cuba mengkompromi sistem Teknologi Maklumat dan Komunikasi sensitif di Ibupejabat Polis DiRaja Malaysia di Bukit Aman Kuala Lumpur, hatta mempengaruhi Perdana Menteri sendiri dalam urusan menaikkan imej kepimpinannya di dalam pentadbiran Kerajaan yang ada melalui sebuah syarikat Perhubungan Awam antarabangsa APCO WORLDWIDE yang berpengkalan di Washington DC, dan kini punyai pejabat cawangan di Menara Kembar Pencakar Langit KLCC di Kuala Lumpur.

Di sini Tok Bongkok bukan bertujuan untuk mengesahkan kesahihan segala dakwaan yang dibuat melalui rangkaian penyebaran cerita-cerita politik itu. Malah pada hakikatnya timbulnya secara mendadak cerita-cerita konspirasi espionage asing ini bolehlah dikaitkan dengan mainan pihak Pembangkang, khususnya Parti Keadilan Rakyat, melalui Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI).

Menyentuh tentang DSAI, orang mungkin lupa bahawa bekas Timbalan Perdana Menteri merangkap Timbalan Presiden UMNO ini sendiri pernah dikatakan mendapat sokongan sulit dari kuasa besar tunggal dunia dari Barat yang juga menjadi pelindung utama rejim Zionis Israel di Tel Aviv, Amerika Syarikat (AS).

Episod DSAI diberikan protokol sambutan sebagai seorang Ketua Negara ketika melakukan lawatan rasni ke Washington DC sebagai Timbalan Perdana Menteri sekitar lewat tahun 1990an merupakan sesuatu yang menggalakan para pemerhati untuk menguatkan lagi teori sokongan asing terhadap beliau.

Malah ketika dipecat dari Kerajaan dan UMNO dan kemudian secara terang-terangan mendalangi gerakan Refomasi untuk mengguling Kerajaan yang ada, perhubungan DSAI dengan Washington DC, khususnya dengan beberapa tokoh pro-zionis tertentu di dalam pentadbiran bekas Presiden George W Bush, kian menyerlah. Beliau sering mengadakan perjumpaan dengan tokoh-tokoh yang menjadi penasihat penting Presiden Bush, terutamanya Paul Wolfowitz yang bertanggungjawab menghidupkan semula gerakan Kristian pro-Zionis bergelar gerakan Neo-Konservatif yang telah sedia berputik di Rumah Putih sejak pentadbiran Presiden Ronald Reagan.

Malah Wolfowitz yang menjadi rakan akrab DSAI merupakan orang yang bertanggungjawab mendalangi usaha pentadbiran Bush menyerang dan mencerobohi Afghanistan dan Iraq atas nama Perang Melawan Keganasan Antarabangsa.

Malah ketika masih berada di dalam UMNO dan Kerajaan, DSAI didapati banyak menjalin dan mengekalkan rangkaian perhubungan dengan beberapa tokoh cendekiawan modernis Islam dari Timur Tengah dan Benua Kecil India yang berkiblatkan Washington DC. Rangkaian perhubungan ini dibuat di dalam kerangka International Institute for Islamic Thoughts (IIIT)yang berpengkalan dekat dengan Washington DC.

Melalui buku yang Tok Bongkok terbit pada tahun 1999, Enigma Politik Anwar...Igauan atau Realiti? IIIT dapat dikaitkan sebagai alat yang digunakan oleh golongan orientalis Islam di AS untuk mempengaruhi masyarakat dan negara Islam di serata dunia, justeru menyokong percaturan geo-politik halus Washington di peringkat global.

Buku yang ditulis hasil usaha penyelidikan yang agak rapi ini adalah ekoran pengalaman Tok Bongkok berkhidmat selama enam bulan sebagai Setiausaha Akhbar kepada Menteri Besar Johor pada tahun 1998. Apa yang menggerakan atok untuk menulis buku ini ketika itu adalah ekoran episod DSAI cuba menunggangi Badan Perhubungan UMNO Johor dan beberapa tokoh penting Parti untuk melaksanakan satu komplot dalaman bagi mengguling boss beliau yang selaku Perdana Menteri Malaysia Ke 4 dan Presiden UMNO Ke 5, Tun Dr. Mahathir Mohamad, menjelang Perhimpunan Agong UMNO yang diadakan pada bulan Oktober 1998.

Konspirasi didalangi DSAI ini dilakukan atas nama memerangi Korupsi, Kolusi dan Nepotisme - suatu slogan atau idea berbaur semangat liberal demokrat melulu Barat yang dicetuskan oleh kepentingan geo-politik halus Anglo-Amerika ketika itu. Slogan inilah juga yang digunakan oleh gerakan Refomasi di Indonesia bagi mewujudkan apa yang disebut oleh kalangan pemerhati percaturan geo-politik halus Barat sebagai program Regime Change sulit AS yang akhirnya berjaya menumbangkan kepimpinan Presiden Suharto di Jakarta.

Menyentuh tentang program Regime Change Barat ini, persoalannya yang patut difikirkan sedalam-dalamnya oleh pihak yang berwajib di Malaysia masa kini, adakah program seperti ini juga sedang berjalan di negara kita dengan usaha mempengaruhi dan mendalangi pihak tertentu di dalam kedua-dua benteng pemisah politik Kerajaan/Pembangkang dengan matlamat akhirnya bersempadankan Pilihanraya Umum Ke 13 yang bakal menjelang.

Tanda-tanda ke arah ini sudah jelas tertera di dinding-dinding (the writing is on the wall) bagi golongan yang perihatin terhadap isu ini. Jangan sampai sudah terhantuk baru nak terngadah!!

Tiada ulasan: