17 September 2007

DR. M SEBAGAI NEGARAWAN ULUNG DUNIA: SATU HAKIKAT, BUKAN PROPAGANDA

Sepanjang 22 tahun berada di pucuk kepimpinan Malaysia, malah sehingga kini apabila beliau sudah pun bersara, mantan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad sering ditohmah sebagai seorang “conspiracy theorist” bersikap rasis terhadap, antara lainnya, warganegara berketurunan Cina Seberang Laut. Dari dasar luarnya pula, Dr M dicap “anti-semitic” (anti-Yahudi), justeru kerap bersikap “recalcitrant” (keras kepala) terhadap kepentingan Tamadun Yahudi-Nasara Barat. Apakah kebenaran di sebalik imej negatif yang dipaparkan ini?

Berikut adalah pengamatan yang dibuat oleh seorang wartawan keturunan Yahudi, Dr Israel Shamir pada awal tahun 2003. Beliau merupakan wartawan rakyat Israel yang cukup dihormati di peringkat antarabangsa. Dr Shamir menulis untuk beberapa pertubuhan media dan angensi berita antarabangsa seperti BBC, Pravda dan Haaretz.

Beliau yang menetap di kota Jaffa lebih dikenali sebagai pejuang konsep penyelesaian 'Satu Orang, Satu Undi, Sebuah Negara' bagi persoalan Palestin. Walaupun menulis dalam bahasa Inggeris, hasil kerja Dr Shamir diterjemah ke dalam pelbagai bahasa, termasuk bahasa Arab, Perancis, Hungary, Itali, Norway, Poland, Turki, Rusia dan Sepanyol. Artikel berikut diterjemah dan diolah dari artikel asal beliau dalam bahasa Inggeris bertarikh 25hb Janurai 2003.

Bagi memudahkan pemahaman, pihak editor (ed.) turut memasukkan beberapa keterangan.

KETIKA berada di pucuk kepimpinan Malaysia, Dr Mahathir Mohamad telah menolak sama sekali fahaman Neo-Liberalisme (ed. suatu fahaman bagi merealisasi agenda penjajahan global baru Barat demi kepentingan kewangan dan ekonomi komplot Yahudi-Zionis antarabangsa).

Dr M (ed. selain Fidel Castro dari Cuba dan Hugo Chavez dari Venezuela) merupakan segelintir negarawan dunia yang giat mengkritik aliran Chicago (ed. satu aliran yang diasaskan keluarga Nasara-Zionis Rockefeller yang bertekad menegakkan sebuah rejim global Barat sambil menghapuskan segala bentuk kedaulatan kebangsaan).

Mantan Perdana Menteri Malaysia ini telah membuktikan ketidaksanggupan beliau untuk bersekongkol dengan mana-mana kepentingan kewangan dan ekonomi Barat dengan menjual aset negara kepada pihak yang sanggup membayarnya dengan harga paling tinggi (ed. pada sepanjang 22 tahun memimpin Malaysia hinggalah ke hari ini).

Dr M sedar sikap kepimpinan yang kurang bertanggungjawab ini hanya akan membuatkan negara dan rakyat terjerumus ke dalam lembah kemiskinan sambil mewujudkan segelintir golongan maha kaya (super-rich).

Justeru di bawah pentadbiran beliau, Malaysia mampu menyediakan keperluan rakyat, terutama bahan makanan dan perumahan, pada tahap paling minima; malah kadangkalanya disediakan dengan harga subsidi.

Namun demikian, Dr M tidak layak disifatkan sebagai seorang sosialis. Bahkan dalam dasar pembangunan sosio-ekonominya, sentiasa menggalakkan pertumbuhan Kelas Pertengahan di kalangan masyarakat di negaranya. Malah beliau diketahui kuat berpegang kepada Mencius (Mengzi), tahap kedua di dalam ajaran Confucius yang menegaskan tentang tanggjungjawab pemerintah terhadap rakyat kebanyakan.

SOROS

Dalam tempoh beliau menerajui Malaysia, terdapat usaha oleh golongan Neo-Liberalis antarabangsa untuk menodai negara ini secara ekonomi dan kewangan. Usaha ini didalangi oleh George Soros, seorang tokoh kewangan penuh misteri (ed. walaupun dikenalpasti secara sahih sebagai berketurunan Yahudi Hungary) yang punya perkaitan rapat dengan Mossad, agensi perisikan sulit Zionis Israel. Dengan kemampuan yang luar biasa, Soros bertanggungjawab memporak peranda Bank of England, merosakkkan system ekonomi dan kewangan Taiwan, Korea Selatan dan Thailand, selain dari menyerang Malaysia, too (ed. pada ketika itu kalangan negara ini bergelar Ekonomi Harimau Asia).

Serangan kewangan yang didalangi Soros ini telah meranapkan usaha pembangunan selama 10 tahun serta kerja kuat oleh kira-kira 20 juta penduduk di Malaysia: satu kerugian yang dianggarkan bernilai tidak kurang AS$30 billion. Mengikut hukum akal, serangan seperti ini pasti akan melumpuhkan ekonomi mana-mana negara tetapi atas kebijaksanaan Dr M yang memperkenalkan kawalan matawang terhadap Ringgit, keadaan telah dapat dipulihkan juga akhirnya.

KEPETUALANGAN IMF

Selepas berlaku serangan dari Soros, Malaysia ada cuba mendapatkan dari pihak IMF (ed. Dana Kewangan Antarabangsa) dan juga Bank Dunia, tetapi diberitahu bahawa bantuan dana penyelamat hanya akan diberi berdasarkan beberapa peraturan yang ditetapkan oleh IMF, dan ini termasuklah penghapusan terhadap kawalan ke atas Ringgit.

Dari sikap berat sebelah IMF dan Bank Dunia (ed. yang turut dipengaruhi kepentingan ekonomi dan kewangan global Barat) jelas terserlah motif sebenar di sebalik serangan ekonomi dan kewangan Soros: yakni bagi melumpuhkan sistem ekonomi dan kewangan negara dan meletakkannya tertaklok kepada rejim IMF, justeru Orde Dunia Baru (ed. mengikut cita-cita komplot ekonomi dan korporat Barat yang kini lebih dikenali sebagai Global Corporatocracy atau Korporatokrasi Global).

Kesemua negara yang tunduk kepada peraturan IMF telah menghadapi kemusnahan di dalam sistem ekonomi dan kewangan mereka. Negara-negara ini termasuklah Argentina, Brazil, Bulgaria, Afrika, Rusia, Indonesia, dan banyak lagi.

Mengenai kegawatan ekonomi di Argentina, seorang penulis Uruguay, Eduardo Galeano, pernah menulis: "Argentina telah melakukan apa sahaja yang disyaratkan oleh IMF tetapi sistem ekonominya tetap menghadapi kemusnahan. Pengajaran di sebalik ini adalah kalangan negara perlu mengelak daripada mengikut telunjuk IMF yang bukan hanya mengkibatkan penghapusan terhadap ekonomi kebangsaan mereka tetapi juga kesan-kesan buruk lain terhadap masyarakat dan negara . Keakuran terhadap resipi IMF hanya mengakibatkan kemiskinan dan penumpuan kekayaan kepada segelintir kecil...Ia (ed. IMF) mempersenda demokrasi. Kini, ia (ed. IMF) dikaitkan dengan amalan rasuah, ketidakcekapan dan ketidakadilan; antara perkara paling buruk yang boleh berlaku ke atas amalan demokrasi. Satu lagi kerosakan teruk (ed. yang dibawa oleh rejim IMF dan konsep Orde Dunia Baru Barat) adalah terhadap budaya perpaduan, hinggakan kini budaya paling berleluasa adalah budaya hak individu; jika kecundang, tiada yang membantu.

Gantinama baru terhadap sistem kuku besi kewangan dunia adalah ‘masyarakat antarabangsa’ ; segala apa yang dilakukan oleh negara anda bagi mempertahankan kedaulatan akan dianggap sebagai ‘serangan terhadap masyarakat antarabangsa,’ dan bukan bagi melaksanakan hak mempertahankan diri dari amalan riba yang digalakkan oleh rejim perbankan global; yang mana semakin banyak hutang yang dijelaskan maka semakin banyak tertunggaknya hutang berkenaan.

Justeru, atas alasan inilah Argentina terpaksa menghadapi kemusnahan dari segi ekonomi, negara, dan identiti bersama kalangan rakyat yang menghadapi kekeliruan tentang siapa mereka sebenarnya, dari mana berasal atau ke mana arah tujuan.."

Malaysia berjaya mengekalkan kemerdekaan kerana orang tua yang tegar ini, Dr M engkar terhadap kehendak IMF. Malaysia tidak kecundang seperti Rusia dan Argentina (ed. dalam menghadapi rejim IMF dan Bank Dunia) kerana pucuk kepemimpinannya merupakan seorang inidividu punyai penuh keyakinan terhadap sokongan dari kalangan rakyat. Namun demikian, apa yang dicapai (ed. oleh Dr M) bukan sesuatu yang mudah: beliau terpaksa menghadapi masalah perbezaan yang getir dengan Timbalannya, Anwar Ibrahim, dan juga kalangan penyokong IMF di Kuala Lumpur.

Anwar Ibrahim telah mengambil kesempatan dari keadaan kegawatan negara yang didalangi Soros untuk menimbulkan keadaan huru hara. Seorang pemimpin yang lemah pasti akan meletak jawatan dan membiarkan negara terus huru hara dalam menghadapi apa yang dihadapi oleh Dr Mahathir (ed. ketika menghadapi kegawatan ekonomi dan tentangan reformasi dari Anwar Ibrahim lewat tahun 1990an).

Bagaimanapun, Dr M telah dengan bijaksana menangani ancaman dari kalangan anasir Neo-Liberal ini dengan memperalatkan peruntukan undang-undang sedia ada, terutama yang berkaitan dengan aktiviti homoseks. Walaupun keputusan (ed. untuk mendakwa Anwar di bawah undang-undang anti-homoseks di bawah Kanun Kesiksaan ) ternyata tepat tetapi amat sukar untuk diambil:

Malah di Amerika Syarikat penjenayah tersohor lagi licik Al Capone kecundang juga akhirnya atas dakwaan mudah mengelak cukai setelah lain-lain peruntukan undang-undang tidak berkesan. Dalam hal ini, seorang penyokong IMF tidak kurang hinanya dari penjenayah.

IGAUAN

Bagaimanapun, bagi kalangan masyarakat intelek dan cendekiawan di Malaysia, episod menangani karenah Anwar Ibrahim, justeru kebejatan IMF, sesuatu igauan yang buruk : mereka (golongan intelek dan cendekiawan di Malaysia) lebih mengharapkan bukan sahaja hasil yang tepat tetapi juga cara yang tepat (ed. dalam menengani karenah ancaman dari Anwar dan IMF). "Bagaimanapun, sayang, tiada siapa yang tidak mahukan keadaan yang ideal itu! Namun bolehkah kita mendakwa seseorang yang menyokong IMF di bawah Kanun Kesiksaan," tanya saya kepada mereka. "Pemimpin memikul amanah dan tanggungjawab melindungi rakyat dari dibaham serigala neo-liberal, dan amanah serta tanggungjawab ini perlu mengatasi batas etika peribadi pemimpin itu sendiri."

Soros masih mengekalkan kehadirannya di Malaysia. Beliau ada membiayai sebuah majalah internet dan tidak pernah berhenti berusaha untuk memiliki akhbar di negara ini, seperti juga usaha yang dilakukannya tanpa henti di lain-lain negara, khususnya di Rusia. Ketika berada di sebuah hotel di Kuala Lumpur, saya pernah terserempak dengan rakan wartawan rakyat tempatan yang melahirkan rasa tidak puas hati terhadap media yang didakwanya dikuasai oleh kerajaan. Bagaimanapun luahan yang timbul dari perasaan tidak puas hati ini bukan sesuatu yang baru bagi saya. Saya pernah menerima luahan perasaan yang sedemikian ketika berada di pejabat sebuah akhbar di Rusia kira-kira 12 tahun yang lampau (ed. ketika Kesatuan Soviet didalangi Rusia yang mengamalkan sistem Komunis baru sahaja dibubarkan ). Rusia ketika itu tidak mempunyai pemimpin seperti Dr M; jadi berlakulah pengswastaan media secara berleluasa yang akhirnya dijadikan alat subversif terhadap kepentingan negara. Kini kebanyakan media di Rusia dimiliki oleh pelbagai kepentingan dari kalangan rakyat Israel!

Itu sebabnya saya pernah memberitahu kalangan rakan media di Malaysia perkara berikut: "Jika kamu berjaya menjadikan semua akhbat dan televisyen di negara ini bebas dari kawalan kerajaan sekalipun, kamu mungkin hanya sempat meraikan kemenangan tersebut selama seminggu. Pada minggu berikutanya media yang baru dibebaskan ini pasti jatuh ke tangan George Soros yang sering melaung-laungkan tentang keterbukaan di kalangan penonton yang mentah. Selagi Sang Serigala bermaharajalela, bebiri yang cerdik harus sentiasa berada di bawah kawalan Si Gembala."

Minggu ini, Dr M punyai sebab yang kukuh untuk merasa gembira: sebuah mahkamah di Perancis telah mendapati Soros bersalah atas pembabitan di dalam dagangan dalaman. Walaupun denda sebanyak AS$2 juta yang dikenakan tidak mungkin memberikan keinsafan kepada penyangak matawang antarabangsa ini yang mendapatkan keuntungan sehingga AS$ 1 billion dalam dagangan harian, tetapi cukup sekadar untuk mengesahkan beliau sebagai seorang pencuri. Berdasarkan segala karenah manusia berfahaman Neo-Liberalis yang memualkan ini maka tidak hairanlah jika terbukti kelak bahawa kezaliman puak Zionis di Palestin sengaja diatur bagi mengabui mata masyarakat antarabangsa terhadap kejahatan kaum kerabat mereka yang memperjuangkan Globalisasi. Ketika askar Zionis sibuk memusnahkan sebuah perkampungan (ed. di Palestin), Soros dan IMF pula sibuk meranapkan sebuah negara.

MATAWANG

Selain dari Castro, Dr M juga semememangnya sedar tentang hakikat bahawa sumber utama kuasa di dunia masa kini adalah matawang dolar AS yang terlebih dinilai. Sejak tahun 1972, AS telah dengan sewenang-wenangnya mengeluarkan matawang berkenaan tanpa diikat dengan nilai emas. Walaupun penipuan terbesar dalam sejarah umat manusia ini telah membawa kemewahan tak terhingga kepada segelintir orang, tetapi bagi kebanyakan umat manusia di serata pelosok dunia, kesengsaraan dan kemusnahan adalah akibatnya. Atas kesedaran inilah maka Malaysia (ed. ketika di bawah kepimpinan Dr. M) mengambil satu rancangan untuk mewujudkan satu sistem matawang yang stabil dipanggil Dinar Emas. Memandangkan undang-undang syariah Islam menegah amalan riba dan penerimaan faedah, maka Dinar Emas yang dirancangkan adalah bebas dari sebarang amalan tersebut. (Langkah lebih kurang serupa telah diambil oleh Solon Si Bijak (Solon the Wise) di Athens, Yunani Tua, pada sekitar Abad ke 6 Sebelum Masehi: beliau telah menghapuskan hutang, faedah, lantas membebaskan orang ramai dari kongkongan kewangan. Hasil dari pembaharuan ini, negara bandaraya Athens telah berjaya memasukki Zaman Emas kira-kira 100 tahun kemudian). Adalah dijangka bahawa dalam tahun ini (ed. 2003), Dinar Emas akan menjadi matawang dalam urusan dagangan antara Malaysia dengan sesetengah negara Arab.

Dr M berpendapat dagangan matawang perlu diharamkan: "Para pedagang (matawang) menjual dengan jumlah yang banyak matawang yang mereka langsung tidak miliki kepada para pembeli di kalangan mereka sendiri. Pihak pembeli pula akan menjual matawang yang juga tidak mereka miliki ini kepada pihak lain yang kemudiannnya memaksa matawang berkenaan menghadapi susut nilai di mana para pedagang ini akan membelinya dengan harga paling rendah.

Jelaslah bahawa penipuan di dalam urusan dagangan matawang dunia telah mencapai ke suatu tahap paling tinggi. Kegiatan dagangan matawang adalah jauh lebih besar dari keseluruhan dagangan dunia.

BEBAS

Orde Dunia Baru punyai musuh paling lantang, Dr M. Beliau melihat gagasan Orde Dunia Baru Barat sebagai kesinambungan kepada penjajahan lama mereka: "Konsep ‘dagangan bebas’ telah sekian lama dilaung-laungkan oleh kalangan negara di Eropah. Pada abad ke 19 Masehi, Barat telah memperalatkan kapal-kapal perang mereka bagi memaksa Asia Timur supaya membuka pintu dagang mereka. Mereka sanggup berperang apabila Cina menutup pintu terhadap kemasukan candu. Walaupun diplomasi kapal perang (gunboat diplomacy) Barat ini telahpun berlalu kini, tetapi tekanan serupa masih dirasakan oleh masyarakat antarabangsa. Tentera pendudukan tidak mungkin akan dapat menjajah secara lebih berkesan dari pelbagai muslihat penjajahan baru yang digunakan Barat masakini. Kini dengan pelbagai institusi antarabangsa digunakan oleh Barat untuk memaksa negara-negara di dunia supaya membuka pasaran mereka kepada ‘dagangan bebas'. Dengan terbukanya pintu kepada ‘dagangan bebas’, maka pelbagai badan korporat dan bank gergasi dari Barat akan memasuki negara berkenaan sambil menelan syarikat-syarikat tempatan."

Tempoh begitu lama yang diambil dalam memimpin negaranya masih belum melembutkan sikap Dr M. Malah pemikiran beliau nampaknya telah menjadi berani dan luar biasa. Malah ketika dalam satu rangka lawatan rasmi ke Jepun, beliau ada menyarankan agar negara tersebut menolak model pembangunan Barat yang beliau yakin boleh menjejaskan segala pencapaian yang diperolehi negara matahari terbit itu setakat ini: Sistem Jepun amat berkesan bagi orang Jepun. Sistem ini telah menjadikan ekonomi Jepun sebagai ekonomi kedua terpenting di dunia. Walaupun sistem yang terbukti berkesan ini tidak meniru cara Barat, tetapi ia pasti tidak salah berdasarkan begitu banyak pencapaian terhasil darinya.

Dr M berpandangan bahawa Jepun perlu kembali kepada penglibatan lebih kerajaan di dalam ekonomi, di samping terus mempertingkat kepimpinan di kalangan masyarakat Asia, memandangkan "Asia Timur dan seluruh dunia memerlukan Jepun yang dinamik dan sifatnya amat berdedikasi." Seperti juga kebanyakan pemimpin politik di Asia, bagi Dr M, Perang Dunia Kedua dilihat bukan sebagai perang antara kuasa baik dengan kuasa jahat. "Kejayaan bala Tentera Jepun di peringkat awal Perang Dunia Kedua telah menghapuskan sama sekali pandangan bahawa Barat tidak boleh dikalahkan.

Sentimen serupa mula terserlah di Iran dan kalangan negara Arab di mana penentangan terhadap British telah menyebabkan kalangan pemimpin nasionalis di Timur Tengah mendapat sokongan dari kalangan kuasa Axis.

ALTERNATIF

Malaysia (ed. di bawah Dr. M) merupakan sebuah negara 'alternatif' di mana banyak idea Barat ditolak. Ramai orang mungkin akan melihat sesebuah negara yang kerap melihat pertukaran perdana menteri dan presiden sebagai sebuah demokrasi yang berjaya. Bagaimanapun, bagi Dr M ini merupakan satu pandangan yang jauh meleset dari realiti.

Menurut beliau bagi membolehkan dasar sesebuah kerajaan yang baru itu membuahkan hasilnya memerlukan masa bertahun-tahun. Pada tahun pertama, misalannnya, para pemimpin berlajar untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran negara yang diperintah. Tahun berikutnya, pemimpin berkenaan akan membentuk pandangan yang tersendiri, kemudiannnya barulah mengorak langkah untuk membuat keputusan. Dan bagi mana-mana keputusan yang telah dibuat ini untuk diadili oleh masyarakat, memerlukan beberapa tahun lagi. Dalam hal ini, Dr M pernah menyatakan bahawa segala kejayaan yang dicatat oleh beliau adalah berkat masa cukup yang diberikan.

Walaupun perkara ini merupakan suatu keganjilan bagi kebanyakan orang tetapi bagi tiga orang (ed. yang dianggap oleh Dr Shamir) sebagai antara negarawan paling berkarisma masa kini, Dr M, Dr Fidel Castro dan Pope telah berjaya memimpin untuk tempoh lebih 10 tahun tanpa banyak halangan.

Malah di kalangan badan korporat utama dunia yang kini lebih kurang sama berkuasa dan berpengaruh dengan kebanyakan negara, amalan untuk mengekalkan pucuk kepimpinan bagi satu jangka masa yang lama turut diamalkan.

Saya amat berkeyakinan jika negarawan seperti Dr M diberi peluang memimpin negara seperti Jepun, (atau Cina, atau Rusia, atau, mungkin, Kesatuan Eropah) keadaan dunia pasti akan berubah. Banyak perubahan besar telah berlaku sejak meletusnya Perang Dunia Kedua, dan kalangan rakyat kebanyakan di Eropah dan Amerika Syarikat, sedang mula merasakan bebanan sama dialami oleh penduduk Asia ketika dijajah dahulu.

Apa yang sering dilaung-laungkan oleh Barat sebagai “Masyarakat Terbuka” kini telah bertukar menjadi satu rompakan besar-besaran terhadap masyarakat mereka sendiri; seperti juga Orde Dunia Baru yang kian dilihat sebagai usaha penjajahan baru terhadap Eropah dan Amerika Syarikat oleh kalangan elit kewangan mereka sendiri (ed. terutama kalangan segelintir pemain utama sector perbankan dan korporat Yahudi-Zionis atau Nasara-Zionis yang berpegang kepada fahaman neo-konservatif mahu pun neo-liberalisme).

19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Melayu nie macam sekawan ketam dalam kotak. Tarik menarik sampaikan tiada ketam yang terlepas dari kotak. Oh Bangau! Oh Bangau! Oh Bangau!

Tanpa Nama berkata...

Dr M : Negarawan Global

Pak Lah: Laki Jeane

Tanpa Nama berkata...

Kalau dah baka baik tu dicampak ke mana pun jadi tumbuhan yang baik.Lagi pun bangsa Melayu ni dia tak suka pemimpin yang sempurna. Kalau pemimpin kaki tidur, suka bersantai, dan nafsu nafsi, Melayu suka sebab sifat Melayu nie memang suka bersantai. Tengoklah jom heboh dan AF.

Tanpa Nama berkata...

Malays have done wonders in terms of denying truth, while doing so, through policies of government raked in ill wealth for years. Malays are rich, I mean really rich.

Malays had certain qualities that other races in this country do not, but I must emphasise "had". Qualities such as "speaking less", contended, know how to read and understand the holy Quran (I know that nowadays Muslim kids spent 10 years of religious classes in school and end up not knowing).

But all done and said, the day malays deny their past, is the beginning of their end. Malays were Hindus once, as was the whole South East Asia, later some South East Asia went for Buddhism while the others went for Islam.

Who taught South East Asia races to plant paddy in a systematic manner? Who taught South East Asia races language skills, reading and writing?

The very essence of everything that South East Asia races are based on till today was taught by Tamils. Don't you guys notice that South East Asia races have similar writing codes, that are because it is based on Tamil. It even sounds like Tamil.

For peninsula: Tamils called the local inhabitants as "malai allu", basically means "people who dwell in the hills", this would mean Orang Asli, for they dwell in the hills, what is known as malays today was non-existent.

As malays are well known to do, they incorporated this term "malai" whence they started to land in the peninsula from Nusantara, and claimed the term "malai" as their own. This race has this peculiar trait of claiming that which is not theirs.

Deny this, and you deny your past, anyone who denies his past, denies his future. Malays……….be my guest.

Guess who is the master race? The master race doesn't doing some weird policy (NEP), or go around brandishing some knife, which if you really put some thinking into it, put the race on a sure path to beggary.

The reason why I commented as above is because I want malays to know that they are not tuan punya tanah.

For myself, as a Tamil, I will state what my forbearers have done centuries before, the truth is, no one owns this land, this land is owned only by - the one and only one - God.

This soil needs administration, not ownership. Accept that.

Tanpa Nama berkata...

Merdeka Day is a day of shame especially on this 50th Merdeka Day. On this day you have to compare how a successful country like Singapore has done everything right and why Malaysia has done everything wrong.

On this day you will wonder why are we not better off if we are still under the British, I can assure you - we do not fall into what we are today. On this day everyone especially Sabah and Sarawak should be reminded that they should not join Malaysia in the first place.

If you ask me how great are the Umno. I would say they are shameless people just like some Ang Mok who drop their pants for all to see.

Tanpa Nama berkata...

In 1957, Malaysia had the second biggest per capita income after Japan, but now we are at the tail end among the front-rank developed nations in Asia.

In 2005, Malaysia per capita income increased by only 17 times from 1967, as compared to South Korea which increased 100 times. Hong Kong 40 times, Singapore 45 times and Taiwan 60 times.

Malaysia is far richer in natural resources than the other countries. Singapore for example has no forest, oil, palm oil, rubber, etc.

The difference is in the development and utilisation of human resources. Malaysia has failed to make full use of the human resources in the country.

The statistics indicate that Malaysia was competitive with the other countries up to 1967. Thereafter, the Asian tigers like Hong Kong, Singapore, South Korea and Taiwan leapt forward to lofty heights.

In 1966, the bumi policy was formally announced as a policy and in 1971, the New Economic Policy was launched. The various measures and regulations from these two policies slowed down economic growth considerably. Traders, businessmen, entrepreneurs, medium and small industries were put off by these policies.

The reaction of international countries was negative, and many investors shied away from Malaysia. Foreign direct investments declined considerably to US$3.9 billion in 2006, whereas Asean countries had FDI of US$30 billion for Singapore, US$7.9 billion for Thailand, US$10 billion for Vietnam. China had US$70 billion FDI in that year.

The New Economic Policy which compels reservation of 30% for malays in all economic activities has dampened investment interests of both foreign and local investors.

With the launching of liberalisation policies in 1978, China leapt forward and it is on the way to become a world economic power by 2030.

Malaysia too must implement global policies like liberalisation of all economic functions. Bumiputraism and New Economic Policy are the outdated measures, and must be replaced by more enlightened and pragmatic measures.

If Barisan stubbornly clings to old baggage policies, then it can be predicted that Malaysia per capita income will continue to lag behind the Asian tigers.

Tanpa Nama berkata...

This is just another example of how sick our present government under BN is.

It makes us all wonder how low can they go before the whole country collapses……….

Tanpa Nama berkata...

Mosques are mushrooming all over the place, even in non-malay majority areas - disturbing the peace of the neighbourhood by blasting their speaker out loud - even when people are trying to sleep?

We are all allowed to be grateful? Some people just want their beliefs to dominate over others.

You malays can become bloodsuckers and parasites, sucking on income tax from Chinese. Become lazy and stupid and never grow up! Never learn how to work hard!

The 1969 riot is because malays are jealous and barbaric! Just like thieves and murderers! Nothing to do with reason and justice.

It is time politicians especially from MCA, try not to pull wool over our eyes.

Malaysia is heaven on earth if compare with Sudan, Iraq or Afghanistan. I think what trying to say is that, Malaysia is so low in the level of social liberties enjoyed that we are only slightly better than a country with a totally autocratic regime.

However the roads in the city center are not even paved!

So having old vehicles spewing pollutants in the air, filthy toilets and chaotic traffic woes, is unexpected.

If the only way you can look is down, the only way you can go is down.

The next time a BN minister says that all Malaysians should be thankful because we don't have war and famine like Iraq or Sudan, bear in mind that what he/she really meant is that despite the BN politicians being heavily corrupted, ineffective at administration and totally racist, we should suck our rage in and shut up, because nobody gets killed in a war or dies of hunger in Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

It is a sad story for both Sabah and Sarawak for joining Malaysia. Just look at Brunei and Singapore to see the answer.

Sabah and Sarawak is being raped by Malaya till dry, all the oil and timber from the two states is being used to finance all the failed projects and also to feed all the Umno zealots.

Ask the Iban and Kandazan, they are being marginalized. Now the government even want to make the country into an Islamic state, did Sabah and Sarawak agree to join an Islamic state in the first place?

September 16 is a day for mourning, a day of shame for Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Part 1 - The origin of pendatang:

· Malays - come from Indonesia and Yunnan.
· Chinese - come from China.
· Indians - come from India.

Part 2 - Why they come to Malaysia:

· Malays - easy life, food aplenty around those days, like fish from the river etc.
· Chinese - looking for a living.
· Indians - looking for a living and goes back.

Part 3 - Pendatang's attitude:

· Malays - the words 'relax la', 'bantuan kerajaan' and 'cukup makan' are their daily words.
· Chinese - work, work and work but also spend.
· Indians - work, earn and save but spend little.

Looking at the mindsets of various pendatang. You tell me is it possible to be one Bangsa Malaysia? Never! For oil will never mix with water.

If you tell the Chinese to close down Chinese schools, the children will not taught to be hardworking anymore, so they become lazy and can they ask for bantuan kerajaan?

No! Right? So let the Chinese have more Chinese schools to teach the principle of hardworking, integrity, trustworthy etc, thus others can get more shares.

Those days the government control the Chinese schools is because of communist. Now where got communist again? Bodoh!

Tanpa Nama berkata...

When Umno says that you have insulted race and religion and that you are a traitor, then wear it as a badge of honour.

If Umno fascists and supremacists say that you are a traitor to the cause, then you must have done something right and that you are on the right path.

You should be really worried if Umno starts praising you and putting you on a lofty pedestal, because it means you have turned your back on everything that is positive, rational and just.

Tanpa Nama berkata...

I would not read Utusan Malaysia or Berita Harian, despite being paid to read it!

I cannot imagine people actually buying those papers to read it!

That is why Mahathir said the bloggers are really the last remaining hope of the nation!

Don't blame Utusan Malaysia la, it is owned by Umno, the party with low standard morons and extremists.

Utusan Malaysia, the Star, New Strait Times etc, are just a few shameless newspapers that often cover up the scandals of BN government and to make oppositions look bad.

Tanpa Nama berkata...

Malays are more suppressed in their own country by Umno than the suppression suffered by Chinese or Indians. For their pains they are offered the rotten carrots of Ketuanan Melayu and NEP.

The suppression of malays is deep and internal while the suppression of Chinese and Indians is only surface in terms of benefits and material things. That is why some Chinese have the cheek to say that NEP benefits them as it makes them stronger.

The suppression of malays is mental and spiritual enforced by KGB police type tactics. The suppression of malays may be an eternal and permanent one. Umno is a cancer to malay society.

A Voice berkata...

Ramadhan memberi kesedaran
Syawal itu kejayaan.
Tahniah, itu ucapan perayaan.
Perjuangan ramadhan tiada akhiran.

Selamat hari raya to all. Maaf zahir batin.

Si Bongkok Tanjung Puteri berkata...

Thanks to all and sundry for supporting my infantile and humble blog spot. All point of views are sincerely welcomed in helping me reach a more balanced perspectives in that great "noise and confusion" that are lately disturbing out conscience as patriotic citizens of a "small big" nation; which is perhaps finally entering the vital cross-road between innocence of childhood and maturity of adolescene.

AS A MUSLIM I OFFER ALL GUESTS FROM ALL ETHNIC GROUPS AND BELIEFS A JOYOUS EIDUL FITRI; WHICH IS IN ITS ESSENCE, A MONTH OF GIVING. SO, WHY NOT START GIVING AND SHARING!!

Tanpa Nama berkata...

Tak beberapa hari lagi Tun Dr Mahathir dijangka keluar hospital.Selepas pembedahan pintasan koronari mantan PM kita nie nampaknya kembali muda. Maka ramai mengharap beliau memperolehi semula tenaga untuk berbuat sesuatu demi merobah keadaan kepimpinan negara di bawah Pak Lah yang kelihatan serba celaru dan sedang membawa negara ke arah keadaan huru hara; apatah dalam menghadapi pilihanraya umum yang dijangka luar biasa.

kamarulzaman ahmad berkata...

Salam perkenalan

Mahathir memang glokal

Hari ini dia merana kesunyian, kesepian, tersisih dari dunia kepimpinan, tersepit dalam hasil karyanya 23 tahun yang agung..

masihkah kau ingat....

Dia mencari ruang membetulkan dirinya atau menampakkan dirinya betul dengan mengutuk kepimpinan sekarang yang dihasilkan oleh dia. Masih berpolitik, cuba membetul dengan cara tidak betul

Masihkah kau ingat...

Apakah dia mahu meninggalkan dunia ini sebagai hero yang dipandang betul dari takut diingati akan segala kepincangan dia.

Masihkah kau ingat....
Masihkah kau ingat...
Masihkah kau ingat....

Tanpa Nama berkata...

Syabas Si Bongkok Tanjung Puteri ... semangat kepahlawan mu belum pudar dan masih segar!

Allah jua yang akan memberikan ganjaran.

Perjuangan belum selesai!

Tanpa Nama berkata...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!